Kindsdelen versus het volwassen deel

Herken jij bij je klant wanneer deze in zijn gezonde volwassen deel zit, in een van zijn kindsdelen, in een traumadeel of overlevingsdeel?

“Wie heb ik aan de lijn?”

Een belangrijk vraagstuk als je als coach, begeleider, therapeut, opsteller of op een andere wijze in de hulpverlening met mensen werkt. Onlangs had ik een gesprek met docent Caroline over de verschillende delen in een klant die we tegenkomen in coachings, interventies maar ook bij cursisten tijdens lesdagen.

Een mens bestaat uit meerdere delen en als begeleider, coach, opsteller en ook als docent ben je altijd aan het voelen en onderzoeken “wie je aan de lijn hebt” oftewel met wie ben ik in gesprek?

Met wie ik, in het hier en nu (tijdens een interventie) praat hangt samen met ‘in welk deel’ mijn klant zich op dat moment bevindt. Om de klant goed te kunnen begeleiden is het van belang dat ik dat weet: wanneer belanden we in schaduwwerk of in traumawerk? Wanneer zit iemand in zijn traumadeel of in zijn overlevingsdeel? Heb ik de volwassen klant aan de lijn of is het gekwetste kind tevoorschijn gekomen? Het zijn allemaal vraagstukken waar ik als docent, coach, begeleider of opsteller inzicht in wil hebben.

Weet jij het? Ben jij je bewust van wie je aan de lijn hebt tijdens jouw werk als coach, begeleider of therapeut?

Ik vertel je meer over deze interessante materie in de audio die ik voor je opgenomen heb. 

Ik ben heel benieuwd hoe jij het vindt een audio in plaats van een geschreven blog? ‘Podcasten’ spookt al een langer door mijn hoofd en ik ben heel benieuwd of jij daar ook behoefte aan hebt? Laat het me vooral weten door een reactie achter te laten!

PS: In de dagtraining “Innerlijk kind” waarin we bezig gaan met schaduwwerk, leer ik je herkennen en hoe (systemisch) te werken met, de verschillende kindsdelen. Er is nog plek in Nijmegen op 17 juni a.s.
Meer informatie of aanmelden: https://kernkracht-academie.nl/innerlijk-kind/.

Chat openen
Stuur ons gerust een berichtje!
KernKracht Academie
App ons of spreek in!