Wie ben ik?

‘Wie wil je eigenlijk als mens zijn mama?’ Zomaar een vraag, gesteld vanaf de achterbank van de auto door mijn zoontje van vijf. Een wel heel diepzinnige vraag bedenk ik me, maar er volgt al snel context; het gaat over het kiezen van een personage van een nintendospel.

De vraag laat me echter niet los; in essentie voelt het als een belangrijke vraag om bewust bij stil te staan. Twee paden ontvouwen zich; een pad naar de kern, het zijn; met de vraag ‘wie ben je?’ En parallel daaraan een pad naar het willen zijn; met de vraag ‘wie wil je zijn?’

Uniek zijn in verbinding met anderen

Daarmee dient een volgende vraag zich aan; ‘past wie je wil zijn (nog) wel bij wie je bent?’

Hele belangrijke vragen die we niet op school leren beantwoorden. Toch zijn het vragen die een heel leven lang in meer of mindere mate een rol blijven spelen. De ontwikkeling van jouw zelf, jouw kern, jouw identiteit. Het gaat aan de ene kant over afgrenzing; het ontdekken wat jou uniek en eigen maakt ten opzichte van een ander. Aan de andere kant gaat het ook over het ontdekken van overeenkomsten; ten aanzien van de groepen waar je je wel of niet verbonden mee voelt of aan bent.

We bewegen ons in veel systemen

Als mens maken we immers allemaal deel uit van diverse systemen; het gezin, school, werk, vriendengroep en sportclub. We leren hoe we ons dienen te gedragen volgens de geschreven en ongeschreven normen, waarden en regels van deze systemen waar we onderdeel van zijn. Nuttig voor de overleving binnen de groep, soms in tegenstrijd met de overleving van je eigen kern.

Voor mijn gevoel is het belangrijk dat deze vragen bewuster aandacht krijgen, zowel voor jezelf als mens, maar ook als ouder en professional. Het geeft namelijk rust om te weten wie je bent, maar ook om te weten wie je niet bent.

Wie is het kind?

Voor kinderen in ontwikkeling is dit een doorlopend thema om mee bezig te zijn, zowel zelf als onder begeleiding. Met een kind samen spelenderwijs op ontdekkingstocht naar antwoorden op de vraag ‘wie ben ik?’ is enorm waardevol bij opgroeien en ontwikkelen!

Leren ontdekken:

  • Wat goed voelt of juist niet
  • Waar je bij wil horen of juist niet
  • Wat je goed kan of juist niet
  • Wat je wil doen of juist niet
  • Hoe je je wil gedragen of juist niet
  • Wat je nodig hebt bij moeilijkheden of juist niet
  • Wat bij je past of juist niet

Samen met de hond ontdekken

Deze ontdekkingstocht kan voor een kind nog meer diepgang krijgen in samenwerking met de hond. Interactie met een hond maakt het namelijk makkelijker om in contact met je binnenwereld te komen. Daar waar de kern zich bevindt! Ook kan de hond een rol vervullen om op speelse wijze te ontdekken waar de behoeftes van het kind liggen en wat het nodig heeft. En natuurlijk niet te vergeten dat bezig zijn met de hond vaak al plezier genoeg geeft om op een luchtige manier met soms lastige thema’s bezig te zijn!

Een speelse oefening

Spreekt dit thema je aan; voor jezelf, als ouder of professional? Gebruik de laatste dagen van de zomervakantie dan eens om een moodboard te maken. Een hele leuke creatieve opdracht die je ook heel goed samen met een kind kan doen. De vraag ‘wie ben ik?’ staat hierbij centraal. Kies, samen met het kind, intuïtief materiaal uit en knip, plak, scheur, teken en schrijf dit op een zelfgekozen moodboard.

Laat je verwonderen over wat er ontstaat. Welk antwoord is zichtbaar geworden? Kies vervolgens een mooie plek uit om het moodboard op te hangen!

Liefs, Minke
Docent KernKracht Academie

Onze jaaropleiding Holistisch werken met kind en hond
5 oktober a.s. start de jaaropleiding ‘Holistisch werken met kind en hond.. In deze opleiding leer je vanuit holistisch en systemisch perspectief werken met kinderen zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Uniek in deze opleiding is dat je dit niet alleen doet, maar samen met je hond. Je leert hoe je honden kunt inzetten als spiegel. Voor kinderen kan alleen al de aanwezigheid van de hond als veiligheid worden ervaren om zich op te stellen.

Je werkt in kleine groepen met elkaar en met je hond of de hond van een ander.

Met 14 lesdagen op onze opleidingslocatie in Nijmegen, intervisies, veel praktijkoefeningen, speelse methodieken, lichaamsgericht werken en ondersteunende tools vergroot en verdiep jij je ervaring en vaardigheden.

Deze opleiding is waardevol voor jou als
jij werkzaam bent in de jeugdhulpverlening, SPW of SPH hebt gestudeerd of werkt als systemisch coach, pedagoog, kindercoach, gedragswetenschapper, schoolmaatschappelijk werker, intern begeleider en/of leerkracht op een basis of middelbare school.

Er is plek voor jou als je klaar bent voor deze unieke verdieping in je werk.

Je vind alle informatie over de opleiding hier: https://kernkracht-academie.nl/systemisch-werken-met-kinderen/

Chat openen
Stuur ons gerust een berichtje!
KernKracht Academie
App ons of spreek in!